Vysoké Tatry – turistika pre náročných

Vysoké Tatry s rozlohou 341 kilometrov štvorcových sú najvyšším pohorím Slovenska a Poľska. Približne tri štvrtiny horstva s typickým alpským rázom sa rozprestierajú na slovenskej strane Karpát. Najvyšším vrcholom je Gerlachovský štít (2 654 m n. m.).

Tatranská príroda sa môže pýšiť viac ako 35 dolinami, 31 vrcholmi nad 2 500 metrov a 120 plesami. Vyše 600 km značkovaných chodníkov umožňuje turistom výstup na vysokohorské chaty, náročné aj menej náročné vrcholy či príjemné prechádzky po náučných chodníkoch.

Priečne sedlo

Jedná sa o horské sedlo vo Vysokých Tatrách. Nachádza sa medzi Širokou vežou a Priečnou vežou vo výške 2 352 m n. m.. Sedlo pretína dvojitým zárezom Prostredný hrebeň. Je to dvojsedlo. Priečne sedlo, ktoré je bližšie k Širokej veži a Priečna štrbina, tesne pod Priečnou vežou je rozdelené Priečnou vežičkou. Ide o jeden z najťažších turistických prechodov na Slovensku.

Turistická trasa

Zo Starého Smokovca vyrazíme na Hrebienok (1 285 m n. m.), kde sa dostaneme za 45 minút. Potom nás čaká 30 minútová trasa na Zamkovského chatu (1 475 m n. m.). Výstup ďalej na Téryho chatu (2 015 m n. m.) trvá 2 hodiny. Po krátkom oddychu ma chate nás čaká jeden z najnáročnejších výstupov vo Vysokých Tatrách. Od Téryho chaty sa vydáme k výtoku Veľkého Spišského plesa. Odtiaľ strmo dole na dno doliny. Neskôr nás čakajú strmé serpentíny hore v úbočí Pfinnovej kopy, ktorú obchádzame vpravo a vstupujeme do kotliny pod Sedielkom k rázcestiu. Pokračujeme po žltej značke, zostúpime na dno kotliny a na druhej strane po serpentínach v sutinovisku strmo hore. Po serpentínach vstupujeme do skalného úseku, na pravej strane žľabu. Výstup až do Priečneho sedla uľahčujú reťaze.  Z Priečneho sedla (2 352 m n. m.),  na nás čakajú krásne výhľady. Zo sedla pokračujeme krátkymi, ale strmými zákrutami v sutinovisku nadol pod južnú stenu Širokej veže, ktorú traverzujeme a mierne zostupujeme Streleckými poľami pod južné úbočie Veľkého javorového štítu a až do záveru Zbojníckych spádov. Odtiaľ smerujeme už ku Zbojníckej chate (1 960 m n. m.), kde nás čaká zaslúžený oddych. Trasa od Téryho chaty na Zbojnícku chatu cez Priečne sedlo trvá približne 3 hodiny. Zo Zbojníckej chaty smerujeme potom na Hrebienok a späť do Starého Smokovca. Celkový čas tejto veľmi náročnej trasy je okolo 8:30 hodiny.

Cez Priečne sedlo. Foto: Michaela Gabrielová, fotosúťaž Choďa foť 2013

Sedlo Prielom

Ide o ďalšie významné sedlo v hlavnom hrebeni Vysokých Tatier. Predstavuje úzku hlbokú štrbinu medzi Východnou Vysokou, presnejšie Východnou a Divou vežou, Vežou nad Prielomom. Prielom (2 290 m n. m.), je dôležitým priechodom medzi Veľkou Studenou dolinou a Bielovodskou dolinou.

Turistická trasa

Ďalšia náročná turistická trasa vedie cez sedlo Prielom (2 290 m n. m.). Zo Starého Smokovca vyrazíme na Hrebienok (1 285 m n. m.), kde sa dostaneme za 45 minút. Potom nás čaká 2:45 hod. trasa na Zbojnícku chatu (1 960 m n. m.). Po krátkom oddychu vyrážame ďalej. Po 1:15 hod. náročnej turistiky po sutinách, reťazoch a stupačkách prekonáme sedlo Prielom (2 290 m n. m.). Čakajú nás krásne výhľady. Odtiaľ pokračujeme opäť po reťaziach a sutinách na ďalšie sedlo Poľský hrebeň. Táto časť trasy nám zaberie 45 minút. Pre najzdatnejších turistov je ešte pripravená 45 minútová cesta na Východnú Vysokú (2 428 m n. m.). Z Poľského hrebeňa (2 200 m n. m.),  potom smerujeme opäť aj cez reťaze na Sliezsky dom (1 670 m n. m.), kde by sme mali byť približne za hodinku. Tam nás už čaká zaslúžený oddych. Cesta zo Sliezskeho domu do Tatranskej Polianky trvá príjemných 50 min. Celkový čas tejto veľmi náročnej trasy je okolo 10 hodín.

Sedlo Sedielko. Foto: regiontatry.sk

Sedlo Sedielko

Posledným náročným sedlom, ktorý vám ponúkame na turistiku, je sedlo Sedielko (2 376 m n. m.). Je najvyššie položené turisticky prístupné sedlo vo Vysokých Tatrách. Nachádza sa v hlavnom hrebeni medzi Širokou vežou (2 461 m n. m.) a Malým Ľadovým štítom (2 602 m n. m.). Spája Malú Studenú dolinu a Zadnú Javorovú dolinu.

Turistická trasa

Zo Starého Smokovca vyrazíme na Hrebienok (1 285 m n. m.), kde sa dostaneme za 45 minút. Potom nás čaká 30 minútová trasa na Zamkovského chatu (1 475 m n. m.). Zo Zámkovského chaty trvá výstup na Téryho chatu 2 hodiny. Od chaty sa ide k výtoku Veľkého Spišského plesa. Odtiaľ strmo dole na dno doliny. Potom prudkými serpentínami hore v úbočí Pfinnovej kopy a vstupujeme do kotlinky pod Sedielkom, ktorá zostupuje až na dno kotliny. Pokračujeme trávnatým úbočím hore, až k najvyššie položenému plesu v Tatrách k Modrému plesu (2 192 m n. m.). Odtiaľ sutinovo-skalným úbočím, vyššie sutinovým žľabom strmo hore až do sedla Sedielko (2 376 m n. m.). Táto časť trvá 1:30 hod.  Ďalej ideme tou istou cestou cez Téryho chatu, Zamkovského chatu, Hrebienok až do Starého Smokovca, cesta späť trvá okolo 4 hodín. Celková dĺžka trasy je približne 8:30 hod.

Titulná foto: Sedlo pod rysmi, autor: Jano Štovka, MQEP

POZRI TIEŽ:

Vysoké Tatry – vysokohorská turistikaVysoké Tatry s rozlohou 341 kilometrov štvorcových sú najvyšším pohorím Slovenska a Poľska. Približne tri štvrtiny horstva s typickým alpským rázom sa...

Vysokohorské chatyČastými turistickými cieľmi vo Vysokých Tatrách sú tiež vysokohorské chaty, ktoré ponúkajú návštevníkom mnohé služby vrátane ubytovania. Chaty v našic...

• Adresa: Vysoké Tatry
  • GPS: 49°8'17.99", 20°13'2.22"